Elektronik yayıncılık belgeleri elektronik ortamlar ve/veya
ağlar aracılığı ile erişilebilir hale getirmektir [1]. Elektronik yayıncılık,
yazılı ve görsel medyayı elektronik ortama taşıyarak daha çok kişiye daha az
maliyetle ulaşmayı hedeflemektedir. Elektronik yayıncılığa örnek uygulamalar; e-dergi,
e-gazete, e-kitap, e-broşür, e-katalog, blog, podcast, mobil uygulamalar,
akademik çalışmalar, makaleler vs.
Gazete, dersi, kitap yayıncılığı yapan birçok kuruluş,
yayınlarını matbaa yerine App Store’lara göndererek elektronik çağa ayak
uydurmaya çalışmaktadır. Bu uygulamalara katılımın bu firmalara prestij
kazandırdığı düşünülmektedir [2].
Elektronik yayıncılık, geleneksel yayıncılıkla
karşılaştırıldığında bir takım avantajlara ve dezavantajlara sahiptir. Örneğin
geleneksel yayıncılıkta basılı materyallerin hedef kitleye ulaştırılması için
harcanan emek, para ve zaman elektronik yayıncılıkta daha asgari düzeydedir.
Ayrıca elektronik yayınlar milyonlarca kişiye aynı anda ulaştırılabilmekte,
hatta kullanıcı ile etkileşim oluşturularak evrakların bilgilendirme düzeyi
arttırılabilmektedir [2]. Diğer yandan
elektronik yayıncılık çeşitli dosya formatları ve standartlar kullanmaktadır. Örneğin HTML, XML, SGML, PDF, RTF gibi dosya
formatları, JPEG, MPEG, VRML gibi görüntü formatları, Z39.50 gibi standartlar kullanmaktadır.
Z39.50, çevrimiçi kütüphane katalogları için kullanılan ve internet ortamındaki
bilgi kaynaklarının kütüphane katalogları tarafından kullanıcı arayüzü ile taranmasını
sağlayan uluslararası bilgi erişim standardıdır [1].
Gerek geleneksel yayıncılık anlayışında gerekse elektronik
yayıncılıkta göz ardı edilmemesi gereken konulardan bir diğeri yayın yapan yazarların
telif hakkının korunması konusudur. Örneğin DOI (Digital Object Identifier: Dijital
Nesne Tanımlama) sistemi bu amaçla, internet teknolojileriyle bütünleşik ortak bir entelektüel
içerik yönetim sistemi geliştirmeyi amaçlamaktadır [1]. DOI sayesinde elektronik ortamdaki bir yayının
bibliyografik künyesi çıkartılarak internet ortamındaki dijital nesne
kolaylıkla tanımlanmaktadır.
Elektronik ortamda sayıları gittikçe artan dijital nesneleri bibliyografik
olarak tanımlamak için kullanılan diğer bir sistem “metadata (bilgi hakkında
bilgi)”dır. Kütüphane kataloglarında ve arama motorlarında belgeleri
temsil etmek üzere kullanılan katalog kayıtları, konu başlıkları, anahtar sözcükler,
özetler “metadata” olarak adlandırılabilir [1]. Metadata, aynı zamanda elektronik ortamdaki
belgelerin arama motorları tarafından yakalanmasını kolaylaştırmaktadır. Böylece internete konulan içeriklere kullanıcıların daha kolay ve hızlı erişimi sağlanmaktadır.
Kaynak:
[1] Tonta, Y. (2000). Elektronik yayıncılıkta son gelişmeler.
Bilgi Dünyası, 1(1), 89-132.
[2] http://www.regisapp.com/neden-digital-yayincilik
Ziyaret Tarihi: 20.03.2015
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder